Alla inlägg under december 2012

Av Ida - 25 december 2012 23:31

Igår var de julafton och tomten hittade även hit, jag fick ett par röda yllesockar, två ljuslyktor, ett ljus och dekorationsstenar till ljusfat och jag är riktigt nöjd med det :)

Vi var ganska många personer här igår och firade, samt åt god mat och självklart tittade vi på kalle-ankas jul oxå :)
Dock så var det några som fattades igår och de var min syster och hennes familj, sedan så saknade jag min älskade som är och jobbar i Kiruna.. Men vi får iaf påbörja det kommande året tillsammans och för hoppningsvis fira nästa jul som en samlad liten familj :)

Trotts en lyckad dag igår så fick jag även en känsla av att vara bortglömd och ensam... För igår fick jag känna av de där med att känna sig som svarta fåret och fick se att det faktiskt spelar roll varifrån goda nyheter kommer.. Jag har vetat länge om en sak som avslöjades igår och reaktionerna som kom då fick jag inte uppleva när det en gång var jag som hade så goda nyheter att berätta.. Visst nu kanske de låter som att jag inte tyckte det var roligt att höra det som sades, men tvärtom faktiskt... Nu vet jag att goda nyheter inte kan komma från vem som helst och vara roliga att höra, utan att man prioriterar annorlunda och ser alla brister hos dom som kanske inte har alla fördelar med sig och kan glädjas åt dom som då har alla fördelar och har större chanser...

Ja som ni kanske märker är jag i en känslig period just nu och det var därför jag valde att inte skriva igår då jag kanske skulle ha avslöjat exakt vad allt handlar om...
Det jag iaf vill ha sagt är att alla människor är inte lika värda i allas ögon utan vissa Lyckas bättre än andra och så är det tydligen bara...
Man favoriserar helt enkelt personer i ens omgivning och det har jag redan vetat länge att man gör, men igår var det så självklart i mina ögon att jag inte kunde undvika de....

Nu ska jag sluta snyfta över mina tankar och sånt som sätter sig i hjärtat utan nu ska jag vara så glad jag bara kan vara och njuta av livet som de är, jag har ju trots allt en underbar familj och världens bästa pojkvän vid min sida och så har jag ju en liten i magen som jag får träffa om ca 3 månader <3
På tal om livet i magen så hade den då verkligen mycke och göra igår, vet inte vad den hade för sig men mest troligt så ville den vara med och fira eftersom den slog kullerbyttor i massor och idag har den haft en lite lugnare dag men vi får ju se nu när jag ska sova vad den tycker om det.. ;)

Hoppas ni hade en lyckad och mysig jul och fortfarande har det :) nu ska jag iaf sova och hoppas på en lite varmare dag i morgon :)

(Hjärtat tyckte visst inte om idén med att sova för nu rör sig magen för fullt igen) :)

Av Ida - 20 december 2012 22:35

Är åter igen här hemma i luleå, vi kom hit i måndags kväll och gick ganska direkt och sova. (om jag minns rätt)   

Mitt minne har inte varit de bästa på sistone så kanske sitter och ljuger här nu, de vet man ju aldrig..


Tisdag var vi till storheden en sväng och gick runt lite i affärena där, Var in på biltema oxå för tony skulle köpa spolarvätska, så vi gick runt där och redan halvvägs in i affären ser jag en stor skyllt där de står massa saker och däribland spolarvätska, men Tony verkar inte se den fast vi kommer ända fram och ställer sig bredvid den så fortsätter han söka efter något, så tillslut måste jag fråga honom vad han söker efter, Då svarar han ju att han söker just spolarvätska så pekar jag mot skylten och säger att de kanske finns där, men han ser en annan skylt ist och går under den och där fanns det ju inte, så fick pecka på skylten igen och säga att jag menade den där.. Då hittade han tillslut   


Och så ni vet så kommer nog inte tomten och rudolf  i år, då båda två är uppstoppade i Biltemas entre. Tomten hade även tappat byxorna ner till knäna och ingen ville hjälpa honom att få upp dom..   hm kan inte säga mer än stackare..


Efter att vi hade varit där så for vi hem och tog det lungt resten av dagen och jag slog in en julklapp. Är det bara jag föresten som tycker att de är jätte roligt att slå in Julklappar, eller presenter över huvudtaget? Tykcer att de flesta bara klagar på att det är jätte jobbigt..


Sen igår var min älsta storasyster hit med sina barn och eftersom jag trodde att jag skulle ha barnmorske tid vid 1 så lämnade jag ju dom här och rusade iväg, men när jag ska anmäla mig i receptionen så säger hon att dom har flyttat min tid till idag klockan 1... Så då gick jag lite irriterat därifrån och for hem igen där Johanna och barnen väntade och hade lagat lunch klart   och då blev man på bättre humör igen. Det är alltid lika roligt att ha dom här eller det är jätte m,ysigt att bara få umgås med dem, spelar egentligen ingen roll var man är. Synd bara att de inte blir så ofta som de var förut när man hade pengar att ta sig....


Sen på kvällen hade jag och tony myskväll framför gamla mysteriet på greveholm, som vi ska fortsätta titta nu snart   


Idag var vi till barnmorskan och fick lyssna, eller ja vi försökte iaf lyssna på pyrets hjärta men den tyckte det var mycke roligare att hoppa runt där inne, så lyckades bara höra nån sekund sen gav vi upp.. Men tror dock att stackarn har läkarskräck då den hittills alltid har hoppat och sparkat direkt vi kommit in till barnmorskan   hehe pappa upp i dagen med andra ord.

Sen när vi var klara där så hann vi typ bara komma hem sen bar det av till Jobbcoachen och han som jag fick träffa där var riktigt trevlig faktiskt så min skräck för de försvann oxå.


Det är lite av vad som har hänt under veckan, skriver mer i morgon om jorden finns kvar dvs..   hehe fast jag tror nog att den är kvar när jag öppnar ögonen, eller vad tror ni? 


Nu ska jag gå och mysa ner mig i soffan med Tony, chips och greveholm.

Skriver kanske mer i morgon.



Av Ida - 13 december 2012 22:14

Har precis hållit på och fota hundarna vi granen, kan säga att det är inget lätt jobb och jag beundrar dom som jobbar som fotografer och lyckas få hundar att sitta stilla under fotografering, för fick nästan ingen bild som var skarp där dom sitter stilla som små änglar.. men dock så har jag ju inte sån där proffs kamera heller så får väl skylla på den   


Igår tog jag och pappa och plockade fram granen och klädde den, så nu har vi en fin gran i vardagsrummet och julkänslan har kommit tillbaka efter att ha varit borta ett tag. Jag, mamma och pappa bakade oxå ganska mycke pepparkakor och kan då säga att pepparkakor aldrig är så goda som första gången man bakar dom under året, åt upp nästan hälften av vad vi bakade. Så nu har mamma gömt undan alla och jag lyckas inte hitta dem... hm. hon har säkert fört dem i utefrysen eller något, men brukar man verkligen frysa ner pepparkakor?

Sen när jag skulle sova igår då så var det någon som tog en aktiv stund i magen och när jag tittade på magen så rörde den sig till höger och vänster, men kom fram till att pyret där inne är sin pappa upp i dagen (lika jävlig) direkt jag hade somnat så drog den till med världens spark och sedan när jag lyckades somna om så började den utagera sig mot min pissblåsa, så då var de bara att springa på toa. hehe men ändå tycker man att de är så skönt att den lever om där inne, de är rätt konstigt :)


Idag har iaf inte hunnit göra så mycke. Har mest tagit det lungt och lyssnar jul och lucia sånger på radion. Så har med andra ord bara myst hela dagen, har oxå tagit en powernap på soffan nu på kvällen så vi ser ju hur bra jag sover till natten sen då.

Men nyss fotade jag hundarna iaf, eller ja, jag försökte.Sen om de blev bra eller inte de är en annan femma...


Imorgon planerar jag iaf att jag kanske ska ta och göra lite knäck och smörkolor, det är ett tag sen jag gav mig på något sånt men försöker man inte så vet man ju inte om man lyckas   


Ni ska få se lite bilder jag tog av hundarna, både lyckade och olyckade, eller vad man nu säger, sen ska jag springa ut med dom och sen fortsätta söka efter pepparkakorna :) Hehe

     

1. Humlan

2. Alva 

3. Simba och Alva

Av Ida - 12 december 2012 02:24

Nu tänkte jag att jag skulle skriva lite tankar som jag fick upp i huvudet när jag låg och spelade. De som ploppade upp i mitt huvud var vad folk egentligen måste tro om vad jag tycker om Simba och hur mycket jag egentligen bryr mig om honom. Har fått höra av en person att jag kan låta ganska känslokall och brutal när jag pratar om honom, varför personen i fråga tyckte de, var för att jag sa att "dör han så dör han". Men saken är den att Simba är min bästa vän och jag vet att han inte kommer finnas för evigt, jag kan skydda han mot många saker och jag skulle kunna slänga mig framför en galen hund för hans skull, men jag vet att åldern och sjukdomar kan jag inte skydda honom från och de är nåt som ibland kan få mig riktigt låg. För han är redan snart 6 år och visst jag har inte funnits med honom sen han var valp, men sen jag och Tony blev tillsammans och flyttade ihop vilket är ca 2 år sen, så har jag knappt varit en dag utan min lilla vovve.

Vi har fått ett starkt band mellan oss och skulle någonting hända honom så hade mitt hjärta gått i tusen bitar. Visst som jag skrev tidigare så kan folk uppfatta mig som känslokall och jag vet inte varför jag är sån, men jag tror att jag mentalt redan nu förbereder mig för den dagen han inte finns mer. Det kan låta stört jag vet men han ligger mig verkligen närmast hjärtat och han är min bästa vän.
Visst kan jag bli små less på honom ibland, då han har sina fula ovanor men jag skulle inte byta honom mot nånting i världen.

De finns dom som oroar sig för att jag inte kommer ha tid med honom sen när bebisen kommer, men de gör inte jag de enda jag oroar mig för är att inte hinna gå ut med honom när han är nödig. Men de vet vi ju inte hur de kommer fungera förän vi är där. Varför jag inte oroar mig för den övriga tiden är för att han är ju redan min bebis och nu är det en till på g. En mamma lämnar ju inte bort sitt första barn bara för att de kommer ett till? Eller?.
Visst Simba kommer inte få sova i sängen nå mer sen när barnet kommer men det blir inte nåt större problem.
De enda jag fruktar är att det skulle visa sig att bebisen är allergisk mot honom och att vi inte kommer kunna ha kvar honom på grund av de....

Men dom sagt, det vet vi inte förän vi är där.

Imorgon ska jag och mamma iaf baka pepparkakor, plocka fram julgranen och alla julsaker förstås. Så då blir det full rulle med andra ord. Nu var det en liten i magen som oxå vaknade till liv och håller på med sina ben eller vad det nu är mot min pissblåsa, så snart måste jag springa på toaletten... Igen.

Vet inte vad mer jag ska skriva än att jag som sagt inte är känslokall när det gäller Simba utan han är min ömma punkt.

Nu måste jag kissa hejda! :)

Av Ida - 10 december 2012 13:14

Det var ett tag sen jag skrev sist men har inte rinktigt hunnit, eller jo det har jag men har inte haft riktigt lust eller ork att logga in hit för att skriva några rader, men de är ju bättre sent än aldrig som man brukar säga ;)

Kan rabbla upp dom saker som jag gjort sen sist vi skrev så vet ni iaf lite av de jag hållit på med under veckan.


När vi kom hem från Kiruna så var vi en sväng till Tonys syster och satt där och pratade en massa och då även tonys mamma var där så fick vi med lite ljusstakar till fönstrena i lägenheten och det behövdes verkligen då vi inte har några egna.

När vi då for hem sen så satte jag igång med julpysslandet så nu är det jul även i våran lägenhet, och tittar man i fönstrena på våran gård så var vi nog dem sista att få upp allt så nu kan vi passa in i gårdsgänget ;) hehe.

Sen har vi varit och hälsat på Johan och Malin som bjöd oss på lussebullar och pepparkakor sen så satt vi bara och pratade för de mesta och det är alltid lika trevligt, trotts att samtalen gick till den där dammen som kanske brister, vad vi skulle ta med oss om den brister, var vi skulle fara och sen om de kanske är den där dammen som ska orsaka jordens undergång, haha vad trevliga samtal vi har.. :)


På Torsdag var vi en sväng på stan och sökte kläder till bröllpet och dopet så tony köpte en ny tröja på stadium och jag fick med mig ett par leggings från HM. Efter de var vi till kontorsvärden och hämtade papper om omtapetsering, golvslipning och omlackering av köksluckorna så vi snart får det fixat i lägenheten tillslut. Ett gott råd till er som bor i lägenhet är att om ni vill tapetsera om i lägenheten och inte vet hur man får det snyggt, LÅT BLI att göra de och överlåt de till någon som kan den saken bättre, för dom som kommer efter er och skall bo där vill inte ha väggar som ser förjävliga ut, men men tillbaka till saken då.

Sen när vi kom hem och Jahn hade kommit och gett gammel bilen start hjälp då det var superkallt ute och den hade stått ute hela veckan så kom vi iaf iväg med båda bilarna till Haparanda där vi stannade över natten.


Klockan 5 på morgonen begav vi oss till Ötå för tony var och lät koppla in motorvärmare i den nya bilen och jag for till Mona och Bertil där Jag och Mona mest bara pratade och tittade runt på facebook, sen så skulle vi sätta oss i soffan för att titta tv men då lyckades båda somna dit och vi vaknade sen av att Tony kom och frågade om jag skulle med in till Ötå.


När vi var där så var vi till frippes där jag satt och pratade med Carina och sen for vi en sväng till familjen Vedestig och satt där och pratade med Jeppe. De är så roligt när man tänker på hur mycket en flytt kan förändra för när jag och Tony blev tillsammans och han fortfarande bodde i Ötå så gick det knappt en dag utan att vi umgicks eller åtminstone såg och pratade med Jeppe men nu så är de bra om vi ser varandra engång i månaden. hehe men de var kul och sitta och prata och höra hur han har de nu och hur han hade det i södra sverige.


Sen var vi och hälsade på hos Markus, Elin och Nellie och där satt jag och pratade med Elin och Nellie medans Tony fick en ny frisyr av Markus. Det var oxå trevligt där och Nellie hon växer så det knakar, hann även få lite smått panik och slängde mig efter henne då hon stod och höll i vardagsrums bordet och sen tittade hon mot mig och smila och sedan släppte hon bordet och jag som inte är med i hennes utveckling kastade ju mig mot henne för jag trodde att hon skulle ramla men ne de gjorde hon minnsan inte utan hon bara lutade sig med ryggen moit soffa. hehe söt unge de där oxå är. :) Elin skickade med bebiskläder därifrån oxå så vi har när pyret bestämmer sig för att titta ut :) Tack igen Elin :)


På kvällen sen så for vi tillbaka till Luleå i snöovädret men vi kom hem helskinnade iaf.


På Lördag sen så var det bröllop för min syster och hennes man samt dop för lilla Clara och jag och Christian fick äran att bli hennes Gud föräldrar :) Både bröllopet och dopet var jätte fint och jag stod och snyftade för mig själv när dom skulle säga sina löften och sedan säga ja till varandra, men men jag får skylla på hormonerna. haha (fasta jag hade nog snyftat iaf) ;)

sen var de fika och jag och tony åt nog mest av dom som var där, efter de sen då så for vi hem till Familjen Örn och drack kaffe inanna vi sen begav oss hem till lägenheten igen.


Nu sitter jag i Olkamangi hos mamma och pappa och ska vara här hela veckan, funderar på att fara in till pajala här någon dag och kanske springa runt och titta om jag har större chans till jobb där än jag har i Luleå.


Nu kom mamma hem så nu ska jag springa och prata med henne, märker att jag pratar väldigt mycket ;)

hade bra!

 

En bild från Kyrkan :)

Av Ida - 2 december 2012 21:49

natten till idag somnade jag inte förän vid 1-2 tiden eftersom jag satt och kollade massa filmer på tven, det dumma var ju bara de att de var många bra filmer men på 3 olika kanaler så direkt det blev paus i en kanal så bytte jag till nästa osv, så jag hann inte se en enda hel film igår eftersom att när jag bytte kanal i pausen så såg jag på den andra kanalen tills det blev paus där och då hade dom andra filmerna redan hunnit vara ett tag... men jag hann iaf se lite av varje film och det är ju alltid nått.

det blev ingen promenad idag som jag hade tänkt eftersom jag inte riktigt haft lust med de då jag haft ganska kraftigt illamåeende idag, men har var varit ut med hunden och eftersom det inte varit allt för kallt idag så kunde han oxå vara ute lite längre dom stunderna vi var ut. Simba kan verkligen få mig att skratta ibland, han har nämligen inte riktigt förstått än att det kommit ganska mycket snö och att den inte håller när han hoppar i vallarna då det typ bara är pudersnö, så nu två dagar denna vecka så har han jagat fåglar och hoppat rakt ner i snödrivan, sen när har sjuker så står han bara och tittar på mig som om han vill säga "Hjälp mig, jag kommer inte upp..." haha jo jag vet våran simba kan vara lite korkad ibland :) 


Idag är det ju även första advent, så nu är de bara 22 dagar kar till jul och jag har ännu heller inte köpt en enda julklapp.... men det löser sig nog bara vi kommer ut på stan när vi är i Luleå, jag börjar verkligen ha hemlängtan, eller så är de bara längtan härifrån denna kyla, men det är inte bara jag som vill hem utan förra natten när jag satt och tittade mina filmer så berättade tony åt mig i sömnen att han ville hem direkt och sen när jag frågat vad han sa så drog han en snarkning så då fortsatte jag att kolla tv och då utbrister han "Bilen är hemma, jag vill hem på engång!" haha så jag vet inte om han har hemlängtan eller om det är bilen han längtar till. :) men i morgon efter att Tony varit på nån kurs så får vi äntligen packa väskorna och bege oss hem..


Det var ju även skyltsöndag idag och vi hade ju tänkt gå på stan en sväng när tony hade slutat men de var helt dött på stan när vi var och tittade så de hade väl bara varit under dagen. Men vi har ut och käkade på kebabhuset iaf och det var ju lite mysigt de oxå, men gud vilka stora portioner dom har där, en kebabtallrik räckte gott och väl både till mig och tony att dela på sen var det inte dyrt heller då vi fick kebabtallriken då och sen ännu två drickor till de för en hundring och gott var de oxå :) sen efter det så for vi hit till lägenheten och jag har hunnit prata med min syster om dopet/bröllopet och sedan ringde tonys mamma så då satt jag och pratade med henne, mamma ringde oxå undertiden så då ringde jag upp henne efter att jag och sirpa hade pratat klart. Annars så har jag och tony bara suttit och pratat och skrattat till ett filmklipp som tony hade hittat på facebook nånstans där de var en kille som blev flyförbannad då han förlorade i ett spel och så började en kille bredvid honom att skratta så då drog han tangentbordet i huvudet på stackarn så den flög i golvet haha, men det här var en kväll som jag verkligen uppskattade och fick riktig myskänsla av, jag tycker att dom bästa stunderna är då jag och tony bara kan sitta och prata och skratta tillsammans, det är värkligen guld värt och oxå väldigt viktigt för mig. :)


Nu ligger iaf tony och sover och jag sitter med datorn i knäet och tittar lite då och då på tven, men har inte listat ut vad det är där ännu. bebisen i magen har tagit natt tror jag då den hållit på och röra sig väldigt mycket idag och nu är den stilla, men jag klagar inte eftersom att när den rör sig så vet jag att den mår bra, eller det är iaf vad barnmorskan säger så då får jag lita på de.

Det känns mer verkligt nu alltihop med att det verkligen är ett barn där inne då jag både känner och ser när den rör sig och även andra kan känna den. Jag vet inte hur de är, om man redan nu kan känna när den har hicka eller inte men kände som små jämna slag under dagen så jag antar att den stackarn kanske hade lite hicka då. 

Tänk att vi om ca 4-5 månader så kommer vi vara en egen liten familj och nästa jul kommer vi få fira den tillsammans :) myysigt:)


nu ska jag ta och dricka lite mjölk och sedan kolla runt lite bloggar.

Hoppas ni hade en trevlig första advent med massa julpyntande   


Av Ida - 1 december 2012 20:18

idag har jag inte gjort så mycket mer än sovit typ, lyckades inte somna inatt heller... vet inte riktigt vad det beror på, om de nu är att jag har så mycket tt tänka på i dagsläget elller om det bara är just de attt jag helt enkelt inte kan sova. nånting det oxå kan bero på är att jag och tony justnu delar en enkel 90 säng och jag är inte van vid att ha honom klistrad mot mig hela nätterna då vi har en dubbelsäng hemma, visst är det mysigt och så men det blir väldigt varmt då vi även måste dela täcke.. Men men bara två nätter till sen får vi åka hem till våran egen säng och då hoppas jag att min normala sömn oxå kommer tillbaka :)


lyckades iaf somna vid 9-10 nångång och då sov jag oxå till 2-3, lite väl länge kanske just för att nu är jag inte alls trött, men det kanske är lika bra de. har haft en irriterande och riktig ond huvudärk idag och den har ännu inte riktigt släppt taget om mig, har druckit vatten som bara den eftersom jag först trodde att det kunde bero på vätskebrist men den gav inte med sig så då är det väl bara vanlig huvudvärk, eller så beror även den på förkyldningen, men jag hoppas att den är borta imorgon.


När tony kom hem från jobbet så for vi och handlade lite smått och eftersom det är lördag idag så köpte vi även lite godis och julmust. sen lagade tony mat vilket blev kyckling nuggets och ris med curry sås, det var gott men har ingen vidare matlust just nu p.g.a förkyldningen men lyckades trycka i mig lite iaf. Första avsnitet av julkalendern var ju oxå idag så då blev det att äta godis medans vi kollade på den, kan inte säga att jag hann få nå tycke om den just för att den bara var i en kvart så vi får väl se sen när den har kommit in lite mer på handlingen. både jag och tony noterade dock att det är samma ljudefekter eller låtsnuttar eller vad man nu kallar det som det var i den första mysteriet på greveholm :) hehe roligt när man upptäcker att man sitter och tänker på samma sak som tony efter nån sekund påpekar :) 


imorgon vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på, funderar på att kanske komma iväg på en promenad i vintriga kiruna just för att nästäppan och slemet i halsen kanske löser upp sig lite då, men då får nog simba stanna kvar här då han bara springer ut och kissar och sen börjar dra in igen och om jag försöker få honom att gå lite längre så sittstrejkar han, så han får nog stanna här med matti då. funderar att kanske ta promenaden in till stan och se ifall de finns nåt att se där, då jag bara varit där en gång i sommras med min syster och då var de mest grått så nu kanske det finns lite mysigare stämning då det snart är jul. men är de flera minus så gör nog även jag som simba och stannar här i värmen:)


Ska verkligen bli skönt att komma hem och få pyssla med gardinerna där hemma och bara försöka få fram julkänslan som jag hade redan i oktober. sen får jag nog ta och försöka pyssla ihop nå julpynt på egenhand, man ska ju ta de man har och göra de bästa av de :) 

sen får vi se om jag kanske lyckas dra med tony ut på stan där hemma och titta på all julskyltning osv för då brukar ju jullängtan oftast komma krypandes, så vi får se ska försöka att inte planera för mycket så här i förväg och kanske heller inte sitta ensam och planera massa, utan vi får se till veckan hur både jag och tony känner oss :)

men nu ska jag iaf titta om det finns nåt intressant att se på tv och sen ser vi om jag lyckas blir trött.

under veckan ska jag oxå lägga ihop en önske lista och hoppas på att tomten kanske läser min blogg, för enligt mig själv så har jag iaf varit lite snäll i år:)



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards